Peki bu binalar yıkılırken çevre ve halk sağlığı düşünülerek yıkılıyor mu ? Ve yetkililer ne gibi önlemler aldılar ? Bina yıkımlarında meydana gelen toz bulutunda insan sağlığını tehdit eden maddeler nelerdir ? Nasıl önlemler alınmalıdır. Bu maddenin tehlikeleri nelerdir ? Urfada çevre ve halk sağlığı ne derecede önemseniyor ?Yıkımı yapılan binalarda yükselen toz bulutunda asbest maddesi bulunur. Asbest, Uluslararası Kanser Araştırmaları Ajansı (IARC) listesinde “kesin kanserojen” olarak tanımlanmıştır. Asbestin neden olduğu sağlık sorunları üç başlıkta toplanıyor.* Akciğer kanseri
* Akciğer zarı kanseri (Mezotelyoma)
* Kanser dışı ağır ve ilerleyici akciğer hastalığı (Asbestosis)Gerek yıkım ekibini ve gerekse çevre ve halk sağlığını korumak adına kanser riski taşıyan asbest maddesinden korunmanın yolu asgari düzeyde gerekli tedbirlerin alınması ve usulüne uygun yıkımın yapılması gerekmektedir. Bununla ilgili olarak Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının Binaların Yıkılması Hakkında Yönetmeliği binalarda bulunan, insan ve çevre sağlığı açısından son derece tehlikeli olan asbest maddesi hakkında düzenlemelere yer veriyor. Buna göre ;Yönetmeliğin 1. maddesi ; Bu Yönetmeliğin amacı, binaların yıkım faaliyetlerinin çevre ve insan sağlığı ile güvenliğine zarar vermeyecek şekilde gerçekleştirilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.Yönetmeliğin 5. Maddesinin 7. Fıkrası; ‘Yapılardaki, asbest ve benzeri tehlikeli kimyasal içeren imalatlar sökülüp uzaklaştırılmadan ve Hafriyat Toprağı, İnşaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliğine göre seçici yıkım yapılmadan ana yıkıma geçilemez’ ilimizde bu hafriyatlar nereye dökülüyor ve gerekli önlemler alındımı ?Yine yönetmelik 15. Maddeye göre yıkım öncesinde asbest ve diğer tehlikeli maddelerin uzaklaştırılmasını sağlayacak seçici yıkım yapılmak zorundadır.Yönetmeliğin 16. Maddesine göre de ‘Yıkıma başlanılmadan önce asbestli imalatın var olup olmadığı, varsa asbest içeren imalatlar için asbestin türünü, miktarını ve yerini belirlemeye yönelik envanter çalışması yapılması zorunludur.Usulüne uygun düzgün yıkım yapılmaz ise yıkım çevresinde bulunanlar radyoaktif maddelere maruz kalır. Yıkımın yapıldığı yer de İnsanlar durup yıkımı izlememelidir.Yıkım yapılan yerlerden uzaklaşılması, pencerelerin kapatılması ve maskesiz dolaşılmaması gerekmektedir.Yıkımı yapılan Binaların gerekli önlemler alınmadan yıkılması durumunda hem yıkımda çalışan işçiler, hem de çevrede yaşayanlar ya da bulunanlar yoğun asbest maruziyetine uğrayacaklardır.Sırf bir kaç yandaş rant elde edecek diye belki bir kaç günde kontrollü yıkılması gereken binalar alelacele yıkılmaya başlandı. Bunun nedeni müteahhitlere zaman kazandırıp daha fazla bina mı yıktırmak ?Yıkım yönetmeliği madde 11 2. Fıkrası Tam yıkım, çatıdan başlanarak temel alt seviyesine kadar yukarıdan aşağıya doğru olacak şekilde gerçekleştirilir Demesine rağmen ilimizde yıkımı yapılan binalar aşağı ya da orta katlardan kolon kesilmek suretiyle binanın çökmesi sağlanıyor ve bir kaç günde kontrollü yıkılması gereken bina bir kaç saniyede yıkılıyor.Yine Bu işlem yapılırken 9. Maddeye uygun olarak yıkım yapılır. Yani yönetmeliğin Yıkıma ilişkin tedbirler başlıklı 9. maddenin 5. Fıkrası ; Emniyet şartlarının sağlanması ve toz emisyonunun azaltılması amacıyla, yıkım yapılacak binaların dış cephesi, yıkım tekniğine ve kullanılacak ekipmana uygun koruyucu iskele, yırtılmaz ve tutucu özelliğe sahip file ve benzeri malzeme ile koruma altına alınır. Ancak ilimizde yıkımı yapılan hiçbir binada bu madde uygulanmamıştır. gözlemlediğimiz kadarıyla ilimizde yıkılan binalar alt ya da orta katlardan başlanılarak yıkılmaya başlandı. Ayrıca; Yine Yıkım esnasında çevre güvenliğinin ve yıkım işinde çalışanların iş güvenliğinin sağlanmaması dışında, yönetmelikte adı geçen toz bastırma sisteminin kullanılmaması nedeni ile toz ve asbest yayılımının önlenmemesi gözlemlediğimiz hatalardandır.İnsan ve çevre sağlığı için çok ciddi bir risk teşkil eden asbest ve diğer tehlikeli kimyasallardan zarar görmemek adına, ilgili tüm kamu kurumlarını bu konuda yeterli ve etkili denetim yapmaya davet ediyor halkımızı bu konuda uyarıyoruz. Halkımızın sağlığı, can ve mal güvenliği her şeyden önce gelir. Ve buradan halkımıza sesleniyoruz lütfen ama lütfen yıkımı yapılan bina ve çevresinden uzak durun kendi tedbirinizi alın.
* Akciğer zarı kanseri (Mezotelyoma)
* Kanser dışı ağır ve ilerleyici akciğer hastalığı (Asbestosis)Gerek yıkım ekibini ve gerekse çevre ve halk sağlığını korumak adına kanser riski taşıyan asbest maddesinden korunmanın yolu asgari düzeyde gerekli tedbirlerin alınması ve usulüne uygun yıkımın yapılması gerekmektedir. Bununla ilgili olarak Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının Binaların Yıkılması Hakkında Yönetmeliği binalarda bulunan, insan ve çevre sağlığı açısından son derece tehlikeli olan asbest maddesi hakkında düzenlemelere yer veriyor. Buna göre ;Yönetmeliğin 1. maddesi ; Bu Yönetmeliğin amacı, binaların yıkım faaliyetlerinin çevre ve insan sağlığı ile güvenliğine zarar vermeyecek şekilde gerçekleştirilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.Yönetmeliğin 5. Maddesinin 7. Fıkrası; ‘Yapılardaki, asbest ve benzeri tehlikeli kimyasal içeren imalatlar sökülüp uzaklaştırılmadan ve Hafriyat Toprağı, İnşaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliğine göre seçici yıkım yapılmadan ana yıkıma geçilemez’ ilimizde bu hafriyatlar nereye dökülüyor ve gerekli önlemler alındımı ?Yine yönetmelik 15. Maddeye göre yıkım öncesinde asbest ve diğer tehlikeli maddelerin uzaklaştırılmasını sağlayacak seçici yıkım yapılmak zorundadır.Yönetmeliğin 16. Maddesine göre de ‘Yıkıma başlanılmadan önce asbestli imalatın var olup olmadığı, varsa asbest içeren imalatlar için asbestin türünü, miktarını ve yerini belirlemeye yönelik envanter çalışması yapılması zorunludur.Usulüne uygun düzgün yıkım yapılmaz ise yıkım çevresinde bulunanlar radyoaktif maddelere maruz kalır. Yıkımın yapıldığı yer de İnsanlar durup yıkımı izlememelidir.Yıkım yapılan yerlerden uzaklaşılması, pencerelerin kapatılması ve maskesiz dolaşılmaması gerekmektedir.Yıkımı yapılan Binaların gerekli önlemler alınmadan yıkılması durumunda hem yıkımda çalışan işçiler, hem de çevrede yaşayanlar ya da bulunanlar yoğun asbest maruziyetine uğrayacaklardır.Sırf bir kaç yandaş rant elde edecek diye belki bir kaç günde kontrollü yıkılması gereken binalar alelacele yıkılmaya başlandı. Bunun nedeni müteahhitlere zaman kazandırıp daha fazla bina mı yıktırmak ?Yıkım yönetmeliği madde 11 2. Fıkrası Tam yıkım, çatıdan başlanarak temel alt seviyesine kadar yukarıdan aşağıya doğru olacak şekilde gerçekleştirilir Demesine rağmen ilimizde yıkımı yapılan binalar aşağı ya da orta katlardan kolon kesilmek suretiyle binanın çökmesi sağlanıyor ve bir kaç günde kontrollü yıkılması gereken bina bir kaç saniyede yıkılıyor.Yine Bu işlem yapılırken 9. Maddeye uygun olarak yıkım yapılır. Yani yönetmeliğin Yıkıma ilişkin tedbirler başlıklı 9. maddenin 5. Fıkrası ; Emniyet şartlarının sağlanması ve toz emisyonunun azaltılması amacıyla, yıkım yapılacak binaların dış cephesi, yıkım tekniğine ve kullanılacak ekipmana uygun koruyucu iskele, yırtılmaz ve tutucu özelliğe sahip file ve benzeri malzeme ile koruma altına alınır. Ancak ilimizde yıkımı yapılan hiçbir binada bu madde uygulanmamıştır. gözlemlediğimiz kadarıyla ilimizde yıkılan binalar alt ya da orta katlardan başlanılarak yıkılmaya başlandı. Ayrıca; Yine Yıkım esnasında çevre güvenliğinin ve yıkım işinde çalışanların iş güvenliğinin sağlanmaması dışında, yönetmelikte adı geçen toz bastırma sisteminin kullanılmaması nedeni ile toz ve asbest yayılımının önlenmemesi gözlemlediğimiz hatalardandır.İnsan ve çevre sağlığı için çok ciddi bir risk teşkil eden asbest ve diğer tehlikeli kimyasallardan zarar görmemek adına, ilgili tüm kamu kurumlarını bu konuda yeterli ve etkili denetim yapmaya davet ediyor halkımızı bu konuda uyarıyoruz. Halkımızın sağlığı, can ve mal güvenliği her şeyden önce gelir. Ve buradan halkımıza sesleniyoruz lütfen ama lütfen yıkımı yapılan bina ve çevresinden uzak durun kendi tedbirinizi alın.


















